Thursday, November 4, 2010

SAKSI SEJARAH

Kita adalah saksi dan juga pelaku sejarah pada institusi yang bernama Sekolah Pendidikan Guru Negeri Purwokerto.
Mungkin kita terutamanya penulis pada masa tahun 1988 s/d 1991 masih begitu naif untuk memahami detik detik terakhir sebuah sekolah yang telah melahirkan puluhan ribu pendidik sejak kewujudannya.

Mula mula sekali kita jadi saksi penutupan asrama putra dan putri.satu satunya sekolah yang mempunyai asrama di karsidenan banyumas(?) kecuali pondok pesantren.cuma lulusan 1991 sahaja yang tidak merasa tinggal dalam asrama.(di negara lain misalnya malaysia,setiap sekolah menengah mempunyai asrama sekolah.)

lepastu penutupan kelas f.dengan membagi murid muridnya ke dalam kelas a,b,c,d dan e.
Maka berakhirlah sejarah kelas f dalam lipatan buku sejarah SPGN Purwokerto.

Tahun 89 sekali lagi kita jadi saksi sejarah spg swasta dari karsidenan banyumas meng induk untuk yang terakhir kalinya di SPGN PWT.
Sementara angin kabar mula berhembus lirih di telingga spgn pwt akan bertukar menjadi LPTK.dalam ketidakpastian ini beberapa orang murid telah menyerah kalah dan dropout.dari kelas a ada dua orang yang penulis ingat iaitu daitun dan seorang murid perempuan yang penulis lupa namanya.

Karyawisata atau darmawisata terakhir guru dan murid spgn pwt adalah ke bandung,ke gunung tangkuban perahu.barang siapa yang mendokumentasi acara ini tentu sangat bertuah kerana telah mengabadikan satu peristiwa sejarah:the last of plesiran spgn pwt.

Tahun 1990 agus,handi,supyan,agung,penulis menjadi peserta terawal dan terakhir dari spgn pwt (tanpa rekomendasi sekolah) yang mengikuti napak tilas perjuangan jendral surono yang diadakan oleh unsoed dari majenang ke purwokerto bermodalkan mbolos tiga hari.

Dengan guru guru lama yang mula pindah ke sma atau smp.akhirnya perjalanan selama hampir tiga tahun sampai pada penghujungnya.bertempat di rumah chuswatin karanglewas kata kata perpisahan kelas a termeterai tanpa sebarang tangis dan lagu sedih.sayang moment ini tak terdokumentasi.

Kalau ada yang tanya apa pencapaian terbaik anda di spgn pwt?dengan yakin penulis akan jawab pernah bagi ceramah kultum di masjid sekolah dan pertandingan maulid nabi antar kelas.(bahan ceramah ciplak 100% dari kaset zainudin mz)
lain dari itu,satu satunya record sepanjang hayat spgn pwt ada murid yang tak pernah tertulis naik kelas di buku raportnya boleh lulus dan tamat spg.itu terjadi kerana nasib sebagai angkatan terakhir.
kita adalah saksi dan pelaku sejarah di spgn pwt.suka atau tidak suka.FFC dan BRANTAS telah melabuhkan tirainya.terkubur bersama almamater tercinta.ada yang jadi orang atau istri orang atau sekadar baladupakan itulah lumrah alam.

Ali,amin,agung,agus,apri,agustina susanti,budi,chuswatin,darsiti,eni,eka,endang,erni,faiza,handi,heri,susilo,supyan,sudiah,suparmi,sutarti.
Wind,prap,en thank's. very nice for loving u all.

No comments:

Post a Comment